Το Facebook κατέβασε ρωσικό δίκτυο που στόχευε influencers για να περάσει αντιεμβολιαστικά μηνύματα

To Facebook ανακοίνωσε την Τρίτη πως κατέβασε ένα δίκτυο λογαριασμών από τη Ρωσία που συνδεόταν με μια εταιρεία marketing η οποία είχε στόχο τη «στρατολόγηση» influencers για την προώθηση αντιεμβολιαστικού περιεχομένου σε σχέση με τα εμβόλια κατά της Covid-19.

H εταιρεία ανέφερε ότι έκλεισε λογαριασμούς που συνδέονταν με τη Fazze, θυγατρική της AdNow, η οποία επιχειρούσε από τη Ρωσία. Σύμφωνα με το Facebook, η συγκεκριμένη καμπάνια χρησιμοποιούσε τις πλατφόρμες του κυρίως για να στοχεύσει κοινά σε Ινδία, Λατινική Αμερική και, σε μικρότερο βαθμό, στις ΗΠΑ.

Σύμφωνα με το Reuters οι ερευνητές της εταιρείας έκαναν λόγο για ένα «πλυντήριο παραπληροφόρησης», που δημιουργούσε παραπλανητικά άρθρα και αιτήσεις (petitions) σε υπηρεσίες όπως το Reddit, το Medium και το Changer.org, καθώς και ψεύτικους λογαριασμούς σε πλατφόρμες όπως το Facebook και το Instagram για να ενισχύσει το περιεχόμενο αυτό. Το Facebook είπε πως, ενώ το μεγαλύτερο μέρος της καμπάνιας ήταν ανεπιτυχές, ο κύριος στόχος της φαινόταν να είναι να αλληλεπιδράσει με influencers επί πληρωμή, και οι αναρτήσεις εκείνες προσέλκυσαν «περιορισμένο ενδιαφέρον».

Οι ψευδείς ισχυρισμοί και οι θεωρίες συνωμοσίας περί Covid-19 και των εμβολίων της έχουν εξαπλωθεί ραγδαία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας όπως το Facebook έχουν δεχτεί έντονες επικρίσεις από Αμερικανούς κοινοβουλευτικούς και την κυβέρνηση του προέδρου Μπάιντεν, που λένε ότι η εξάπλωση ψεμάτων online για τα εμβόλια δυσκολεύει την αντιμετώπιση της πανδημίας.

Το Facebook είπε ότι η συγκεκριμένη επιχείρηση, που συνδέεται με τη Ρωσία, άρχισε με τη δημιουργία ψεύτικων λογαριασμών το 2020, πιθανώς από «φάρμες» λογαριασμών σε Μπαγκλαντές και Πακιστάν, που υποκρίνονταν πως εδρεύουν στην Ινδία. Όπως αναφέρθηκε, το δίκτυο ανέβαζε memes και σχόλια στις πλατφόρμες του τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο του 2020, όπου υποστηριζόταν πως το εμβόλιο της AstraZeneca θα μετέτρεπε τους ανθρώπους σε χιμπατζήδες, συχνά χρησιμοποιώντας σκηνές από τον «Πλανήτη των Πιθήκων».

Πέραν αυτού, το Facebook ανέφερε πως ένας αριθμός influencers από τον χώρο της υγείας και της ευεξίας στο Instagram διαμοιράζονταν επίσης hashtags και petitions που χρησιμοποιούσε η καμπάνια. Όπως εκτιμάται, αυτό μάλλον οφειλόταν στις τακτικές της επιχείρησης με στόχο την ενασχόληση με influencers.

Τον Μάιο του 2021, μετά από πέντε μήνες αδράνειας, η επιχείρηση άρχισε να θέτει ερωτήματα γαι την ασφάλεια του εμβολίου της Pfizer, προωθώντας ένα υποτιθέμενο έγγραφο της AstraZeneca που είχε «χακαριστεί και διαρρεύσει».

Σύμφωνα με αναφορές ΜΜΕ, η Fazze ήρθε σε επαφή με influencers στο YouTube, το Instagram και το TikTok σε αρκετές χώρες για να τους ζητήσει να προωθήσουν αντιεμβολιαστικό περιεχόμενο επί πλήρωμή, μα τρεις influencers (2 από τη Γαλλία, 1 από την Γερμανία), εξέθεσαν την καμπάνια νωρίτερα μέσα στο έτος, με αποτέλεσμα να αρχίσουν έρευνες σχετικά με την εταιρεία.

Το Facebook είπε πως κατέβασε 65 λογαριασμούς στο Facebook και 243 στο Instagram, ως συμμετέχοντες στην επιχείρηση. Όπως πρόσθεσε, 24.000 λογαριασμοί ακολουθούσαν έναν ή περισσότερους από τους λογαριασμούς στο Instagram. Η εταιρεία σημείωσε πως εξακολουθούν να υφίστανται ερωτήματα για την καμπάνια- όπως το ποιος ανέθεσε στην Fazze αυτή την επιχείρηση.



Πηγή