Το υδρογόνο στην 85η ΔΕΘ – ΡΑΕ: Προς μια οικονομία μηδενικών ρύπων

Το υδρογόνο, το καθαρό καύσιμο του μέλλοντος, μία από τις καλύτερες επιλογές για την  ανάσχεση της κλιματικής αλλαγής , που μακροχρόνια μπορεί να παρέχεται σε πιο ανταγωνιστικές τιμές από το φυσικό αέριο και οι πρωτοβουλίες για τη νέα αυτή τεχνολογία, απασχόλησαν τις εργασίες της δεύτερης ενεργειακής εκδήλωσης της ΡΑΕ, χθες 14/9  στο πλαίσιο της 85ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης.

Το πρώτο μέρος της εκδήλωσης με τίτλο «Η εποχή του υδρογόνου: Η μετάβαση προς μία οικονομία μηδενικών ρύπων» άνοιξε ο αντιπρόεδρος α’ της ΡΑΕ, αναπληρωτής καθηγητής Δημήτριος Ψυχογυιός, ο οποίος τόνισε:

«Ως ευρωπαίοι, δεν μπορούμε να επιτύχουμε τους στόχους της συμφωνίας του Παρισιού για το κλίμα χωρίς να εντάξουμε το χαμηλού αποτυπώματος άνθρακα υδρογόνο στην ενεργειακή πολιτική μας. Η εξέλιξη της αγοράς υδρογόνου (κυρίως μπλε και πράσινου) έως το 2030 είναι σχετικά προβλέψιμη. Από εκεί και πέρα όμως, κανείς δεν μπορεί να πει με σιγουριά προς πια κατεύθυνση θα κινηθεί η τεχνολογία και η αγορά. Το πιθανότερο όμως είναι ότι η χρήση του υδρογόνου να πρέπει να επιχορηγείται/επιδοτείται για πολλά χρόνια. Οι τωρινές αποφάσεις των υπεύθυνων χάραξης πολιτικής και των επιχειρηματικών ηγετών θα κρίνει το μέλλον του υδρογόνου ασχέτως αν αυτό θα παράγεται από ΑΠΕ ή αέριο ή σε συνδυασμό. Οι ρυθμιστές πρέπει να επικεντρωθούν στην διευκόλυνση της τεχνολογίας υδρογόνου για μείωση του κόστους. Οι εμπορικοί στόχοι από μόνοι τους δεν μπορούν να το επιτύχουν αυτό. Τέλος, προς το παρόν, το υδρογόνο είναι η καλύτερη και ευκολότερη απάντηση που έχουμε στο σύνθετο πρόβλημα της ανάσχεσης της κλιματικής αλλαγής».

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής για την Εθνική Στρατηγική για το Υδρογόνο, καθηγητής Παντελής Κάπρος, τόνισε πως όλες οι διεργασίες που γίνονται για το υδρογόνο «δεν είναι καθόλου μπέρδεμα και καθόλου χάος. Το υδρογόνο δεν είναι ούτε θεός, ούτε διάβολος. Δεν είναι η πανάκεια, αλλά θα παίξει έναν σημαντικό ρόλο στο μέλλον. Χρειαζόμαστε ένα καθαρό καύσιμο που να είναι συμβατό με την κλιματική ουδετερότητα και το υδρογόνο θα παίξει αυτό το ρόλο. Μακροχρόνια, ίσως το 2030, είναι δυνατόν να παρέχεται σε πιο ανταγωνιστικές τιμές από το φυσικό αέριο».

Ο Περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας, Γιώργος Κασαπίδης, εκτίμησε πως στο άμεσο μέλλον «η Δυτική Μακεδονία θα γίνει υδρογονοπηγή» καθώς και η πιο πράσινη περιφέρεια της Ελλάδας. Συνέχισε λέγοντας: «Μετά την απόφαση της κυβέρνησης για πλήρη απολιγνιτοποίηση, ως περιφερειακή αρχή στραφήκαμε στην άλλη όχθη του λιγνίτη, σε ένα μοντέλο που να βασίζεται σε καθαρές τεχνολογίες. Εκδηλώσαμε το ενδιαφέρον μας για το υδρογόνο από τον Οκτώβριο του 2019. Το σχέδιο του «Λευκού Δράκου» (White Dragon) θα αξιοποιηθεί ως αντικατάσταση του λιγνίτη, το υδρογόνο θα μεταφέρεται μέσω των αγωγών φυσικού αερίου εντός και εκτός Ελλάδας και θα χρησιμοποιηθεί στις μεταφορές. Όταν το έργο θα αναπτυχθεί πλήρως θα έχουμε παραγωγή 250.000 τόνων πράσινου υδρογόνου. Κατά την ανάπτυξή του, θα δημιουργηθούν 18.000 νέες θέσεις εργασίας και μετά την ολοκλήρωσή του 28.000 νέες θέσεις εργασίας».

Από την πλευρά του, ο Συντονιστής της Εθνικής Επιτροπής Υδρογόνου (Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας), Κωνσταντίνος Παπαλουκάς, αφού συνεχάρη τη ΡΑΕ για την πρωτοβουλία των ενεργειακών Εσπερίδων στο πλαίσιο της 85ης ΔΕΘ, τόνισε πως «το μεγάλο ενδιαφέρον που υπάρχει για το υδρογόνο οφείλεται στο γεγονός ότι διαθέτει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά για να βοηθήσει την παγκόσμια κοινότητα να ξεπεράσει τις τρέχουσες ενεργειακές προκλήσεις και να αντιμετωπίσει την κλιματική αλλαγή». Και συμπλήρωσε: «Το υδρογόνο αναβαθμίζει τη θέση της χώρας μας στην Ευρώπη. Το φθινόπωρο του 2021 θα παραδώσουμε τη στρατηγική μας για το θέμα. Ο οδικός χάρτης θα αποτελείται από μίνι οδικούς χάρτες ανά κατηγορία και θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων: ανάπτυξη ρυθμιστικού πλαισίου, πλαίσιο καινοτομίας που θα επιχειρήσει να συνδέσει την έρευνα και τα startups κατευθείαν με την αγορά και σχέδιο ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης του κοινού».

Ο γενικός γραμματέας του Hydrogen Europe, Γιώργος Χατζημαρκάκης υπογράμμισε ότι το θέμα του υδρογόνου «στην Ευρώπη είναι πάρα πολύ ελληνικό» και εξήρε τις θέσεις του καθηγητή κ. Κάπρου λέγοντας ότι «όταν άρχισε η ΕΕ να ψάχνει τρόπους κατά της κλιματικής αλλαγής βασιζόταν στις αναλύσεις του κ. Κάπρου. Η Ευρώπη ανακάλυψε το υδρογόνο από τον κ. Κάπρο». Αναφέρθηκε, επίσης, στο εργαλείο του Σημαντικού Έργου Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (IPCEI) «Υδρογόνο» στο οποίο, όπως είπε, συμπεριλήφθηκαν 128 έργα, που αφορούν δύο τομείς: ο πρώτος αφορά στον τομέα της τεχνολογίας και καινοτομίας και συμπεριλαμβάνει 58 έργα από 15 χώρες, εκ των οποίων τρία ελληνικά και ο άλλος τον τομέα της βιομηχανίας με 70 έργα από 16 χώρες εκ των οποίων δύο ελληνικά.

Στο δεύτερο μέρος με τίτλο «Παρουσίαση των πρωτοβουλιών στις τεχνολογίες Υδρογόνου» μίλησε η προϊσταμένη του Τμήματος Υποδομών Φυσικού Αερίου της ΡΑΕ, Ειρήνη Ιακωβίδου, τόνισε ότι «η ΡΑΕ οφείλει να προετοιμάσει τη μετάβαση στην εποχή του υδρογόνου με τον οικονομικά βέλτιστο τρόπο για τους τελικούς καταναλωτές. Θα πρέπει να διασφαλιστεί η αξιοποίηση των υφιστάμενων ή άμεσα προγραμματιζόμενων υποδομών φυσικού αερίου έτσι ώστε να μην δημιουργηθούν stranded assets και παράλληλα να σχεδιαστεί η ανάπτυξη των υποδομών υδρογόνου σύμφωνα με την ευρωπαϊκά διαμορφούμενη πρακτική». Σχετικά με τη ρύθμιση των πρωτογενών υποδομών υδρογόνου είπε ότι «πρέπει να εστιάσουμε στη οικονομικά αποδοτική ανάπτυξή τους με μία ολιστική προσέγγιση σε σχέση με την παράλληλη ανάπτυξη των δικτύων ηλεκτρική ενέργειας που θα υποστηρίξουν τον πράσινο εξηλεκτρισμό της χώρας».

Από την πλευρά της, η Διευθύνουσα Σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ ΑΕ, Maria Rita Galli, υπογράμμισε ότι ο ΔΕΣΦΑ υιοθετεί πρακτικές που οδηγούν «σε ένα μέλλον απανθρακοποίησης και αγοράς καθαρής ενέργειας».

Ο Διευθυντής Νέων Τεχνολογιών και Εναλλακτικών Πηγών Ενέργειας των ΕΛΠΕ, Σπύρος Κιαρτζής, τόνισε ότι «το υδρογόνο έχει τρεις χρήσεις: στη βιομηχανία, στις μεταφορές και στη θέρμανση. Στη χώρα μας, τα 2/3 της παραγωγής και κατανάλωσης υδρογόνου είναι στα διυλιστήρια, στην πετρελαϊκή βιομηχανία. Ό,τι καταναλώνεται, είναι ό,τι παράγεται στη βιομηχανία. Κατευθυνόμαστε αναγκαστικά στο μπλε υδρογόνο. Η πετρελαϊκή βιομηχανία έχει ανακοινώσει τα πιο φιλόδοξα σχέδια που υπάρχουν σήμερα. Το υδρογόνο είναι μία λύση, ένα όραμα, ωστόσο υπάρχουν πολλά στάδια ενδιάμεσα από τα οποία λείπει η τεχνολογική ωρίμανση».

Στην εκδήλωση συμμετείχαν και άλλοι εκπρόσωποι από την αγορά της ενέργειας.

 

Πηγή